ВАРИАНТ 9


Демонстрационный вариант контрольных измерительных материалов основного государственного экзамена 2024 года по АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ. ПИСЬМЕННАЯ ЧАСТЬ


Инструкция по выполнению работы

Письменная часть экзаменационной работы по английскому языку состоит из четырёх разделов, включающих в себя 35 заданий.

На выполнение заданий письменной части экзаменационной работы отводится 2 часа (120 минут).

В разделе 1 (задания по аудированию) предлагается прослушать несколько текстов и выполнить 11 заданий на понимание прослушанных текстов. Рекомендуемое время на выполнение заданий данного раздела – 30 минут.

Раздел 2 (задания по чтению) содержит 8 заданий на понимание прочитанных текстов. Рекомендуемое время на выполнение заданий раздела – 30 минут.

Раздел 3 (задания по грамматике и лексике) состоит из 15 заданий.

Рекомендуемое время на выполнение заданий раздела – 30 минут.

Ответы к заданиям 5 и 12 записываются в виде последовательности цифр. Эту последовательность цифр запишите в поле ответа в тексте работы, а затем перенесите в бланк ответов № 1.

Ответы к заданиям 1–4 и 13–19 записываются в виде одной цифры, которая соответствует номеру правильного ответа. Эту цифру запишите в поле ответа в тексте работы, а затем перенесите в бланк ответов № 1.

Ответы к заданиям 6–11 записываются в виде одного слова, а к заданиям 20–34 – в виде одного или нескольких слов. Ответ запишите в поле ответа в тексте работы, а затем перенесите в бланк ответов № 1.

В разделе 4 (задание по письму) дано 1 задание, предлагающее написать электронное письмо. Задание выполняется на бланке ответов № 2. Рекомендуемое время на выполнение задания – 30 минут.

Все бланки заполняются яркими чёрными чернилами. Допускается использование гелевой или капиллярной ручки.

При выполнении заданий можно пользоваться черновиком. Записи в черновике, а также в тексте контрольных измерительных материалов не учитываются при оценивании работы.

Баллы, полученные Вами за выполненные задания, суммируются. Постарайтесь выполнить как можно больше заданий и набрать наибольшее количество баллов.

После завершения работы проверьте, чтобы ответ на каждое задание в бланках ответов № 1 и № 2 был записан под правильным номером.


Желаем успеха!


Раздел 1 (задания по аудированию)


Вы услышите четыре коротких текста, обозначенных буквами А, B, C, D. В заданиях 1–4 запишите в поле ответа цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному Вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.


1 The visitors of the zoo cannot see the small bear at the moment because …


1) it is in quarantine.

2) it is sleeping.

3) it has moved to another zoo.


Ответ: ___


2 Tomorrow Vicky should …


1) be well-prepared for her Maths test.

2) present her work in the Science class.

3) submit an essay on a scientist of the past.


Ответ: ___


3 When is Mia going to have her birthday party?


1) In two weeks.

2) Next Saturday.

3) Tonight.


Ответ: ___


4 What would Jess like to do this summer?


1) Improve her German in Germany.

2) Invite her cousins to Britain.

3) Visit her aunt in France.


Ответ: ___


5 Вы готовите тематическую радиопередачу с высказываниями пяти разных людей, обозначенных буквами А, В, С, D, Е. Подберите к каждому высказыванию соответствующую его содержанию рубрику из списка 1–6. Используйте каждую рубрику из списка только один раз. В списке есть одна лишняя рубрика. Вы услышите запись дважды.


1. It’s good for health

2. It’s boring

3. It’s interesting

4. It’s useless

5. It’s important

6. It’s difficult


Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.


Говорящий

A ___

B ___

C ___

D ___

E ___


Вы помогаете своему другу, юному радиожурналисту, проанализировать подготовленное им для передачи интервью. Прослушайте аудиозапись интервью и занесите данные в таблицу. Вы можете вписать не более одного слова (без артиклей) из прозвучавшего текста. Числа необходимо записывать буквами. Вы услышите запись дважды.


6 Number of the countries he/she has visited _________________________________


7 Country of birth _________________________________


8 Favourite dish _________________________________


9 Current job _________________________________


10 Hobby _________________________________


11 Favourite means of transport _________________________________


По окончании выполнения заданий 1–11 не забудьте перенести свои ответы в БЛАНК ОТВЕТОВ № 1! Запишите ответ справа от номера соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе ответов на задания 5 и 6–11 цифры или буквы записываются без пробелов, запятых и других дополнительных символов. Каждую цифру или букву пишите в отдельной клеточке в соответствии с приведёнными в бланке образцами.


Раздел 2 (задания по чтению)


12 Вы проводите информационный поиск в ходе выполнения проектной работы. Определите, в каком из текстов A–F содержатся ответы на интересующие Вас вопросы 1–7 . Один из вопросов останется без ответа. Занесите Ваши ответы в таблицу.


1. What old Irish traditions are still followed?

2. What vegetables are exported from Ireland to other countries?

3. What vegetable is very popular in Irish cuisine?

4. Why were Irish people afraid of wearing green in old times?

5. What made the Irish town popular?

6. What is wrong with the stereotype of an Irish person?

7. How can you keep the talisman effective?


A. When you think of the Irish, you often picture a red-haired person dressed all in green. However, it’s just a popular myth. It’s customary in Ireland to wear green clothes only on St. Patrick’s Day. Lots of people are tricked by this cliché. In fact, originally, the colour associated with Saint Patrick was not green but blue.


B. In Ireland, the colour green was long considered to bring bad fortune. The reason is that, in Irish folklore, green is the favourite color of the Good People (the proper name for fairies). Myths run that they are likely to steal people, especially children, who wear too much of the colour. In the past, a girl would never wear anything green on her wedding day.


C. Christmas is a very important celebration in Ireland. People try to keep the old Irish customs. After dinner on Christmas Eve, it is still common for families to leave milk and bread on the table as a sign of friendliness and kindness. Another custom is to leave the door unlocked. A lit candle is left in a window during the night. It represents help for any traveller who is passing by.


D. Irish people enjoy good and substantial food. The basis for many traditional Irish dishes is potatoes which are eaten boiled, mashed, fried and baked. Potatoes are mixed with cabbage or green onions to make traditional Irish dishes. They are also made into potato cakes and used in soups or stews. It’s common to find potatoes cooked in two different ways on the same dinner plate.


E. In Ireland it is believed that shamrock brings good fortune to everyone. It helps in different situations and saves its owner from bad luck. There are certain conditions to be met so that its power remains strong: the owner of the shamrock must keep it away from the public eye and never give it to anyone else.


F. Ireland is known as the native land of limericks – short humorous poems that have five lines. They make people laugh and are easy to remember! Lots of poets and writers were fond of limericks. The word limerick probably comes from the Irish town of Limerick. The short poem has made the town known all over the world.


Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.


Текст

A ___

B ___

C ___

D ___

E ___

F ___


Прочитайте текст. Определите, какие из приведённых утверждений 13–19 соответствуют содержанию текста (1 – True), какие не соответствуют (2 – False) и о чём в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (3 – Not stated). Запишите в поле ответа цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному Вами варианту ответа.


Jeans

The history of jeans goes as far back as the 16th century when sailors in Genoa (Italy) wore a material that eventually became the material used in jeans. The word ‘jean’ derives from the name of the Italian port city Genoa, as it was a custom to name a material after its place of origin. By the late 16th century, jean material was already produced in Lancashire, England.

It was the California Gold Rush of 1849 that started the evolution of American trousers that would one day become blue jeans. The gold miners wanted clothes that were strong and did not tear easily. The person who suggested an appropriate type of clothing was a German businessman Levi Strauss, who had moved to America. Levi Strauss sold many different things, but his main product was a tough canvas material used for tents and wagon covers. Understanding the urgent need of the gold miners Levi Strauss decided to make trousers out of the tough canvas he was selling. The miners liked the new ‘working’ trousers, though they were uncomfortable to wear as the material was too rough.

To improve the trousers for miners, Levi Strauss began looking for a different material and soon he found a suitable one in France. The material was called ‘serge de Nimes’. Americans just called it ‘de Nimes’, and this name soon became its short form ‘denim’. Denim was a bit lighter and softer than the material Levi Strauss used for his working trousers. It was very strong and did not wear out quickly, even after many washes. The trousers made of denim became quite popular among the miners.

The only problem was that original denim was almost white and the trousers got dirty as soon as the miners started working! For that reason Levi Strauss decided to use coloured denim, and he chose dark blue. This was a radical new idea and ‘Blue jeans’ had arrived!

Levi's jeans were so popular, that his company got bigger and bigger. Other firms were making blue jeans too. Miners liked them, but so did cowboys and other working men.

Levi’s jeans were work trousers. Male workers wore them all the time but a gentleman would not even think of wearing jeans. Things changed when western movies became popular. All the cowboys wore jeans and people thought they looked heroic, attractive and cool. Also jeans were greatly popularized in Europe by American off-duty soldiers who wore them during World War II. They made jeans seem like casual American trousers, a symbol of the American lifestyle.

In the 2000s, the sale of classic blue jeans stopped growing. Young people were not particularly interested in traditional jeans styles, mainly because of their parents, who adored jeans. Since no teenager would wear the clothes their parents were wearing, the latest generation of youth turned to other fabrics and styles. They still wear denim, but it had to be in new cuts, shapes and styles.


13 Jeans cloth was named after a city.

1) True 2) False 3) Not stated


Ответ: ___


14 Levi Strauss had a few friends among gold miners.

1) True 2) False 3) Not stated


Ответ: ___


15 Levi Strauss began to make trousers for miners from the material which was used for tents.

1) True 2) False 3) Not stated


Ответ: ___


16 Levi Strauss found denim in a local American shop.

1) True 2) False 3) Not stated


Ответ: ___


17 The original colour of denim was blue.

1) True 2) False 3) Not stated


Ответ: ___


18 After World War II jeans became popular with Europeans.

1) True 2) False 3) Not stated


Ответ: ___


19 Nowadays more jeans are produced in Europe than in the USA.

1) True 2) False 3) Not stated


Ответ: ___


По окончании выполнения заданий 12–19 не забудьте перенести свои ответы в БЛАНК ОТВЕТОВ № 1! Запишите ответ справа от номера соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе ответов на задания 12 цифры или буквы записываются без пробелов, запятых и других дополнительных символов. Каждую цифру или букву пишите в отдельной клеточке в соответствии с приведёнными в бланке образцами.


Раздел 3 (задания по грамматике и лексике)


Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 20–28, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 20–28.


20 Mr. and Mrs. Wormwood were our neighbours. They had two __________________.

CHILD


21 Their son Michael __________________ from the other children very much, but their daughter Matilda was a brilliant child.

NOT DIFFER


22 By the time she was five, Matilda was able to read very well. She studied every magazine and newspaper that she __________________ find around the house.

CAN


23 Actually, she could read __________________ than most school pupils.

WELL


24 One afternoon when the parents were out of the house, Matilda put on __________________ dress and shoes and went to the library.

SHE


25 The librarian was surprised to see such a small child. “Are you here for the __________________ time? Would you like me to find a nice book with lots of pictures for you?” she asked.

ONE


26 “No, thank you, I __________________ what I need,” answered Matilda showing a thick book of fairy tales.

FIND


27 Then she added, “I __________________ for a new book as soon as I finish this one”. The librarian was really shocked when she saw Matilda only two days later.

COME


28 “I wish all children __________________ reading so much,” the librarian said. From that day on Matilda went to the library every afternoon.

LIKE


Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 29–34, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 29–34.


29 My friend, Mary, is an extraordinary girl. She has always tried new things – new sports and new hobbies. She says life should be __________________ and it should change all the time.

INTEREST


30 Now she has a new idea – she wants to be a firefighter. You may say that it is not a job for girls, but Mary will __________________ with this.

AGREE


31 In her opinion, putting out fires is a __________________ job but women are able to do it too.

DANGER


32 She has enrolled in a special training school where they learn skills and study firefighting __________________.

EQUIP


33 The teenagers also learn how to work as a team, which is a very __________________ skill wherever you work.

USE


34 And Mary is sure her team will be effective in any __________________.

SITUATE


По окончании выполнения заданий 20-34 не забудьте перенести свои ответы в БЛАНК ОТВЕТОВ № 1! Запишите ответ справа от номера соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе ответов буквы записываются без пробелов, запятых и других дополнительных символов. Каждую цифру или букву пишите в отдельной клеточке в соответствии с приведёнными в бланке образцами.


Проверьте, чтобы каждый ответ был записан рядом с номером соответствующего задания.


Раздел 4 (задания по письму)


Для ответа на задание 35 используйте бланк ответов № 2. При выполнении задания 35 особое внимание обратите на то, что Ваши ответы будут оцениваться только по записям, сделанным на бланке ответов № 2. Никакие записи черновика не будут учитываться экспертом. Обратите внимание также на необходимость соблюдения указанного объёма электронного письма. Письмо недостаточного объёма, а также часть текста электронного письма, превышающая требуемый объём, не оцениваются. Соблюдайте нормы письменной речи, записывайте ответы аккуратно и разборчиво.

Укажите номер задания 35 в БЛАНКЕ ОТВЕТОВ № 2 и напишите текст своего ответного электронного письма зарубежному другу по переписке.


35 You have received an email message from your English-speaking pen-friend Jim:


From: Jim@mail.uk

To: Russian_friend@oge.ru

Subject: Health


… I have caught a bad cold. Most people hate being ill. But I sometimes like it. It gives me some time for my hobby.

… How often do you miss school because of health problems? How can you entertain yourself when you are ill and have to stay indoors? What do you do to stay healthy?…


Write a message to Jim and answer his 3 questions.


Write 100–120 words.

Remember the rules of email writing.

Загрузка...