ВАРИАНТ 7


Демонстрационный вариант контрольных измерительных материалов основного государственного экзамена 2024 года по АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ. ПИСЬМЕННАЯ ЧАСТЬ


Инструкция по выполнению работы

Письменная часть экзаменационной работы по английскому языку состоит из четырёх разделов, включающих в себя 35 заданий.

На выполнение заданий письменной части экзаменационной работы отводится 2 часа (120 минут).

В разделе 1 (задания по аудированию) предлагается прослушать несколько текстов и выполнить 11 заданий на понимание прослушанных текстов. Рекомендуемое время на выполнение заданий данного раздела – 30 минут.

Раздел 2 (задания по чтению) содержит 8 заданий на понимание прочитанных текстов. Рекомендуемое время на выполнение заданий раздела – 30 минут.

Раздел 3 (задания по грамматике и лексике) состоит из 15 заданий.

Рекомендуемое время на выполнение заданий раздела – 30 минут.

Ответы к заданиям 5 и 12 записываются в виде последовательности цифр. Эту последовательность цифр запишите в поле ответа в тексте работы, а затем перенесите в бланк ответов № 1.

Ответы к заданиям 1–4 и 13–19 записываются в виде одной цифры, которая соответствует номеру правильного ответа. Эту цифру запишите в поле ответа в тексте работы, а затем перенесите в бланк ответов № 1.

Ответы к заданиям 6–11 записываются в виде одного слова, а к заданиям 20–34 – в виде одного или нескольких слов. Ответ запишите в поле ответа в тексте работы, а затем перенесите в бланк ответов № 1.

В разделе 4 (задание по письму) дано 1 задание, предлагающее написать электронное письмо. Задание выполняется на бланке ответов № 2. Рекомендуемое время на выполнение задания – 30 минут.

Все бланки заполняются яркими чёрными чернилами. Допускается использование гелевой или капиллярной ручки.

При выполнении заданий можно пользоваться черновиком. Записи в черновике, а также в тексте контрольных измерительных материалов не учитываются при оценивании работы.

Баллы, полученные Вами за выполненные задания, суммируются. Постарайтесь выполнить как можно больше заданий и набрать наибольшее количество баллов.

После завершения работы проверьте, чтобы ответ на каждое задание в бланках ответов № 1 и № 2 был записан под правильным номером.


Желаем успеха!


Раздел 1 (задания по аудированию)


Вы услышите четыре коротких текста, обозначенных буквами А, B, C, D. В заданиях 1–4 запишите в поле ответа цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному Вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.


1 You will have to pay if you want to …


1) rent a bike in the park.

2) enjoy the old photo exhibition.

3) see the tropical butterflies.


Ответ: ___


2 The boy feels happy because …


1) he did not have to take an exam at the language school.

2) he and his friend will be learning together.

3) he was placed into the most advanced group.


Ответ: ___


3 What present are Jack and Flo going to buy for their grandfather?


1) A fishing rod.

2) Rubber boots.

3) A warm coat.


Ответ: ___


4 Where did Ron spend Sunday?


1) At the zoo.

2) At a motor track.

3) In a hotel room.


Ответ: ___


5 Вы готовите тематическую радиопередачу с высказываниями пяти разных людей, обозначенных буквами А, В, С, D, Е. Подберите к каждому высказыванию соответствующую его содержанию рубрику из списка 1–6. Используйте каждую рубрику из списка только один раз. В списке есть одна лишняя рубрика. Вы услышите запись дважды.


1. It teaches understanding

2. It has a great interior

3. It has a competitive atmosphere

4. It has hi-tech equipment

5. It has a friendly atmosphere

6. It has good leisure facilities


Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.


Говорящий

A ___

B ___

C ___

D ___

E ___


Вы помогаете своему другу, юному радиожурналисту, проанализировать подготовленное им для передачи интервью. Прослушайте аудиозапись интервью и занесите данные в таблицу. Вы можете вписать не более одного слова (без артиклей) из прозвучавшего текста. Числа необходимо записывать буквами. Вы услышите запись дважды.


6 Regular sports activity _________________________________


7 The means of transport he/she prefers _________________________________


8 Favourite school subject _________________________________


9 Country of birth _________________________________


10 Hobby _________________________________


11 Number of the Internet followers _________________________________


По окончании выполнения заданий 1–11 не забудьте перенести свои ответы в БЛАНК ОТВЕТОВ № 1! Запишите ответ справа от номера соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе ответов на задания 5 и 6–11 цифры или буквы записываются без пробелов, запятых и других дополнительных символов. Каждую цифру или букву пишите в отдельной клеточке в соответствии с приведёнными в бланке образцами.


Раздел 2 (задания по чтению)


12 Вы проводите информационный поиск в ходе выполнения проектной работы. Определите, в каком из текстов A–F содержатся ответы на интересующие Вас вопросы 1–7 . Один из вопросов останется без ответа. Занесите Ваши ответы в таблицу.


1. Why do street artists create their works?

2. Why are serious companies getting interested in street art?

3. Where are the international street art exhibitions held?

4. What does the term street art include?

5. Which of the famous street artists managed to keep his/her real name a secret?

6. What is the most innovative technique in street art?

7. Why don’t street artists sign their works with their real names?


A. Street art can be described as art that is developed in public spaces and, above all, in the street. Typically, street art is used to separate public-space artwork from illegal graffiti and vandalism. It can mean a lot of different things including graffiti, poster art, wall paintings and just about any artwork that is displayed in public places.


B. The start of street art is closely connected to graffiti, which appeared in New York in the 1970s. For the following ten years, street art grew more and more popular and was soon joined by new forms including street installations, street sculptures and 3D pavement illusions. Kurt Wenner was the person who developed 3D pavement illusion as an absolutely new form of street art and inspired a future generation of street artists.


C. Street artists are often associated with opposition. Their artwork is considered a crime and vandalism and the artists may be arrested for damaging property, so the artists prefer to use nicknames and create their drawings mostly at night. They are not looking for fame, especially in countries where graffiti is still illegal.


D. Banksy is probably the most well-known English street artist who has already become a legendary figure. His works are exhibited in galleries across the world. An American magazine even named him among the top most influential people in the world. However, it’s still true that no one knows who the person really is. He is the only one whose photo has never been made or published.


E. The motivations and ideas that inspire street artists are as different as the artists themselves. Some street artists, by creating certain works, want to draw attention to social and political problems. For other artists, street art is just a form of self-expression. And there are those who enjoy the danger and risks which are connected with working illegally in some city areas.


F. Traditional graffiti has recently been used as a successful method for advertising. Lots of companies agree that traditional advertising on city streets is too boring and common, so many people simply ignore it. However, graffiti adverts catch your attention, creating a memorable image. Big companies find this quite useful and try to include more elements of graffiti in their advertising campaigns.


Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.


Текст

A ___

B ___

C ___

D ___

E ___

F ___


Прочитайте текст. Определите, какие из приведённых утверждений 13–19 соответствуют содержанию текста (1 – True), какие не соответствуют (2 – False) и о чём в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (3 – Not stated). Запишите в поле ответа цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному Вами варианту ответа.


Florence Nightingale

Florence Nightingale was a celebrated English nurse and writer. According to a survey, British people consider her to be one of the most famous British persons along with outstanding scientists, writers and politicians.

She was born into a rich, upper-class family in 1820, in Italy. She got her name Florence after the city of her birth, as there was a tradition in her family to name the children in honour of the city they were born in. She got an all-round education and according to the family’s status Florence was expected to become a faithful wife and attentive mother.

However, in 1844 Florence decided to become a nurse, despite the intense anger and distress of her mother and sister. At that time nursing was seen as a job that needed neither education nor special medical skills.

In 1854 the Crimean War broke out and Florence Nightingale offered her services to the War Office and soon left for the Crimea with thirty-eight volunteer nurses. They began their work in the main British camp, in the hospital. Very soon Florence found out that hygiene was neglected, and fatal infections were common. There was no equipment to cook proper food for the patients. Florence decided to change the situation.

Nightingale managed to found a vast kitchen and a laundry. In addition to her nursing work, she tried to organize reading and recreation rooms for the wounded soldiers. She was on her feet for twenty hours a day and so were the other nurses. Florence was called ‘The Lady with the Lamp’ for her habit of making rounds round the hospital at night. She checked on her helpless patients.

Florence remained in the Crimea until 1856, then she returned to England. In London Florence Nightingale visited Queen Victoria and persuaded the Queen of the need to create a military hospital system. Soon Florence Nightingale set up a training school for nurses, the first nursing school in the world. It is now called The Florence Nightingale School of Nursing and Midwifery and is part of King’s College in London. The annual International Nurses Day is celebrated around the world on Florence’s birthday, the 12th of May.

In the Crimea camp, Nightingale got ‘Crimean fever’ and never fully recovered. By the time she was 38 years old, she was seriously ill. She left her house very rarely and had to stay in bed most of the time. Nevertheless, Florence continued her work from her bed. She wrote many books, some of them became the base of the curriculum at the Nightingale School and other British nursing schools.

Florence Nightingale died in London in 1910, at the age of ninety. The government offered to bury Florence in Westminster Abbey, but her relatives did not agree. However, the memorial service took place in St. Paul’s Cathedral.

Florence Nightingale received a lot of honorable awards. Several books were written about the life of ‘The Lady with the Lamp’ and a few films were shot about her.


13 Florence Nightingale was named in honour of her birthplace.

1) True 2) False 3) Not stated


Ответ: ___


14 Florence’s family approved of her wish to become a nurse.

1) True 2) False 3) Not stated


Ответ: ___


15 Florence Nightingale cooked for the wounded soldiers herself.

1) True 2) False 3) Not stated


Ответ: ___


16 Florence Nightingale got her nickname because she often visited the wounded at night.

1) True 2) False 3) Not stated


Ответ: ___


17 Queen Victoria was impressed by Florence Nightingale’s work.

1) True 2) False 3) Not stated


Ответ: ___


18 Florence Nightingale’s school for nurses was closed after her death.

1) True 2) False 3) Not stated


Ответ: ___


19 Florence Nightingale was buried in Westminster Abbey.

1) True 2) False 3) Not stated


Ответ: ___


По окончании выполнения заданий 12–19 не забудьте перенести свои ответы в БЛАНК ОТВЕТОВ № 1! Запишите ответ справа от номера соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе ответов на задания 12 цифры или буквы записываются без пробелов, запятых и других дополнительных символов. Каждую цифру или букву пишите в отдельной клеточке в соответствии с приведёнными в бланке образцами.


Раздел 3 (задания по грамматике и лексике)


Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 20–28, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 20–28.


20 A few years ago I was on a camping holiday in Bristol. There __________________ lots of other girls from around the UK, but I was the only one from Scotland.

BE


21 The camp __________________ in the woods, not far from the river.

LOCATE


22 The camp life was even __________________ than I had expected. We enjoyed all kinds of camping activities – sports and games, different shows and contests.

INTERESTING


23 Everything was fine apart from one incident that took me aback. Once, at lunchtime, when I __________________ ice cream, one of the girls asked: “So, do you have ice cream in Scotland?”

EAT


24 I __________________ how to react. My neighbour repeated her question. I nodded, “Yes.”

NOT KNOW


25 My answer provoked a wave of absurd questions about my country: “Have you ever seen a ghost in your castle?” “Do all Scottish __________________ wear checked skirts?”

MAN


26 I __________________ out that some people believe silly stereotypes about Scotland.

FIND


27 They believe that Scots really carry bagpipes in __________________ bags to play the instrument on the streets, and that Scots practise magic.

THEY


28 At last, the girls said that they __________________ to Scotland one day to see it with their own eyes and to separate the truth from the myths.

COME


Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 29–34, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 29–34.


29 Olivia got a camera for her birthday. Her family was going on a trip to Washington D.C. and Olivia wanted to take pictures of the __________________ places she would see.

WONDER


30 The first place where they stopped on the way to the city was a sandy beach. Olivia took pictures of the ocean and the __________________ seagulls.

NOISE


31 The birds seemed to enjoy being photographed, but it was __________________ to go too close to them. Olivia had to take pictures from a distance.

POSSIBLE


32 Next, the family moved on to the centre of Washington D.C. Olivia's heart was beating with __________________.

EXCITE


33 She got great shots of the White House, the Capitol and some other __________________ buildings.

FAME


34 __________________, it was time to head home. Olivia thought about how her friends would be surprised to see her pictures.

FINAL


По окончании выполнения заданий 20-34 не забудьте перенести свои ответы в БЛАНК ОТВЕТОВ № 1! Запишите ответ справа от номера соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе ответов буквы записываются без пробелов, запятых и других дополнительных символов. Каждую цифру или букву пишите в отдельной клеточке в соответствии с приведёнными в бланке образцами.


Проверьте, чтобы каждый ответ был записан рядом с номером соответствующего задания.


Раздел 4 (задания по письму)


Для ответа на задание 35 используйте бланк ответов № 2. При выполнении задания 35 особое внимание обратите на то, что Ваши ответы будут оцениваться только по записям, сделанным на бланке ответов № 2. Никакие записи черновика не будут учитываться экспертом. Обратите внимание также на необходимость соблюдения указанного объёма электронного письма. Письмо недостаточного объёма, а также часть текста электронного письма, превышающая требуемый объём, не оцениваются. Соблюдайте нормы письменной речи, записывайте ответы аккуратно и разборчиво.

Укажите номер задания 35 в БЛАНКЕ ОТВЕТОВ № 2 и напишите текст своего ответного электронного письма зарубежному другу по переписке.


35 You have received an email message from your English-speaking pen-friend Ann:


From: Ann@mail.uk

To: Russian_friend@oge.ru

Subject: The life of modern teenagers


… I am doing a project about the life of modern teenagers in different countries. I’d like to know about Russian teenagers.

… What time do you usually come back from school? What do you like to do in your free time? How many foreign languages would you like to speak, and why?…


Write a message to Ann and answer her 3 questions.


Write 100–120 words.

Remember the rules of email writing.

Загрузка...