ВАРИАНТ 11


Демонстрационный вариант контрольных измерительных материалов основного государственного экзамена 2024 года по АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ. ПИСЬМЕННАЯ ЧАСТЬ


Инструкция по выполнению работы

Письменная часть экзаменационной работы по английскому языку состоит из четырёх разделов, включающих в себя 35 заданий.

На выполнение заданий письменной части экзаменационной работы отводится 2 часа (120 минут).

В разделе 1 (задания по аудированию) предлагается прослушать несколько текстов и выполнить 11 заданий на понимание прослушанных текстов. Рекомендуемое время на выполнение заданий данного раздела – 30 минут.

Раздел 2 (задания по чтению) содержит 8 заданий на понимание прочитанных текстов. Рекомендуемое время на выполнение заданий раздела – 30 минут.

Раздел 3 (задания по грамматике и лексике) состоит из 15 заданий.

Рекомендуемое время на выполнение заданий раздела – 30 минут.

Ответы к заданиям 5 и 12 записываются в виде последовательности цифр. Эту последовательность цифр запишите в поле ответа в тексте работы, а затем перенесите в бланк ответов № 1.

Ответы к заданиям 1–4 и 13–19 записываются в виде одной цифры, которая соответствует номеру правильного ответа. Эту цифру запишите в поле ответа в тексте работы, а затем перенесите в бланк ответов № 1.

Ответы к заданиям 6–11 записываются в виде одного слова, а к заданиям 20–34 – в виде одного или нескольких слов. Ответ запишите в поле ответа в тексте работы, а затем перенесите в бланк ответов № 1.

В разделе 4 (задание по письму) дано 1 задание, предлагающее написать электронное письмо. Задание выполняется на бланке ответов № 2. Рекомендуемое время на выполнение задания – 30 минут.

Все бланки заполняются яркими чёрными чернилами. Допускается использование гелевой или капиллярной ручки.

При выполнении заданий можно пользоваться черновиком. Записи в черновике, а также в тексте контрольных измерительных материалов не учитываются при оценивании работы.

Баллы, полученные Вами за выполненные задания, суммируются. Постарайтесь выполнить как можно больше заданий и набрать наибольшее количество баллов.

После завершения работы проверьте, чтобы ответ на каждое задание в бланках ответов № 1 и № 2 был записан под правильным номером.


Желаем успеха!


Раздел 1 (задания по аудированию)


Вы услышите четыре коротких текста, обозначенных буквами А, B, C, D. В заданиях 1–4 запишите в поле ответа цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному Вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.


1 The Spanish Club sessions are held …


1) every weekday.

2) at weekends.

3) once a week.


Ответ: ___


2 As the winner of the contest, Lucy has got …


1) a yearly ticket to the planetarium.

2) a telescope to watch the stars.

3) an invitation to participate in a TV show.


Ответ: ___


3 What place in the town is Ann’s favourite?


1) The orchard garden.

2) The shopping street.

3) The ancient tower.


Ответ: ___


4 How is Sam’s family going to get to the seaside?


1) By plane.

2) By train.

3) By car.


Ответ: ___


5 Вы готовите тематическую радиопередачу с высказываниями пяти разных людей, обозначенных буквами А, В, С, D, Е. Подберите к каждому высказыванию соответствующую его содержанию рубрику из списка 1–6. Используйте каждую рубрику из списка только один раз. В списке есть одна лишняя рубрика. Вы услышите запись дважды.


1. Join a team

2. Go and see it

3. Become a professional

4. Follow your dream

5. Beware of risks

6. Be like them


Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.


Говорящий

A ___

B ___

C ___

D ___

E ___


Вы помогаете своему другу, юному радиожурналисту, проанализировать подготовленное им для передачи интервью. Прослушайте аудиозапись интервью и занесите данные в таблицу. Вы можете вписать не более одного слова (без артиклей) из прозвучавшего текста. Числа необходимо записывать буквами. Вы услышите запись дважды.


6 Age of the respondent _______________________ years old


7 Current job _________________________________


8 Favourite dessert _________________________________


9 Country of birth _________________________________


10 Favourite holiday activity _________________________________


11 Hobby _________________________________


По окончании выполнения заданий 1–11 не забудьте перенести свои ответы в БЛАНК ОТВЕТОВ № 1! Запишите ответ справа от номера соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе ответов на задания 5 и 6–11 цифры или буквы записываются без пробелов, запятых и других дополнительных символов. Каждую цифру или букву пишите в отдельной клеточке в соответствии с приведёнными в бланке образцами.


Раздел 2 (задания по чтению)


12 Вы проводите информационный поиск в ходе выполнения проектной работы. Определите, в каком из текстов A–F содержатся ответы на интересующие Вас вопросы 1–7 . Один из вопросов останется без ответа. Занесите Ваши ответы в таблицу.


1. What is the most unusual way to get to church on Christmas night?

2. Who can bring Christmas presents instead of Santa?

3. Why is the first guest on Christmas Day so important?

4. What creature helped to decorate a Christmas tree?

5. What transport does Santa use in warm countries?

6. How do people celebrate Christmas in hot climate?

7. Why is Christmas celebrated on another date in this country?


A. For people who live in the northern hemisphere, the thought of celebrating Christmas with great heat and bright sun seems strange and exotic. But in Australia, where the holiday falls in summer, it’s completely normal. Though most of the traditions of celebrating Christmas in Australia are the same as in European countries, there is still a little variation. On Christmas Day, most Australians have the holiday midday dinner outside. The dinner is often followed by some backyard cricket or a swim in the pool.


B. In Italy, children do not ask Santa Claus for presents. In their country an ugly, yet kind old witch named Befana performs Santa’s duties. The witch flies around the world on her broomstick and enters the houses down the chimney. She delivers toys, clothing and candy to well-behaved children and puts coal – or dark candy – in bad kids’ socks.


C. An ancient legend tells us about children from a poor family. Unfortunately, their parents could not afford any Christmas decorations and the kids were upset. However, on Christmas morning when the children woke up, they saw that spiders had spun webs of shiny silk around the tree’s branches. The sun turned each thread into silver and gold. Even nowadays in Europe people decorate their trees with spider webs to welcome good luck.


D. Different celebrations take place over Christmas in Scotland. One of the most important traditions is called First-Footing. Once midnight strikes, all eyes await the arrival of the year’s first visitor. The person who crosses the home’s threshold first is said to bring good fortune for the year ahead. Top of the lucky list: a male, dark-haired visitor. Women or blonde men are believed to be unlucky.


E. According to tradition, on Christmas Eve some Russian people don’t eat anything until the first star has appeared in the sky. In Russia, Christmas is celebrated on the 7th of January, not on the 25th of December like in most other countries. The different date of the holiday is because the Orthodox Church uses the old ‘Julian’ calendar for religious celebration days.


F. Like in most countries the locals of Venezuela, especially in their capital city, Caracas, go to church on Christmas Eve to celebrate the birth of Jesus. However, in Caracas, people of all ages don’t just walk to church, they usually roller skate to church. The streets of Caracas are closed to vehicles up to 8am on Christmas Day to make way for their citizens who use roller skates to travel to and from church.


Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.


Текст

A ___

B ___

C ___

D ___

E ___

F ___


Прочитайте текст. Определите, какие из приведённых утверждений 13–19 соответствуют содержанию текста (1 – True), какие не соответствуют (2 – False) и о чём в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (3 – Not stated). Запишите в поле ответа цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному Вами варианту ответа.


Tea

Everybody knows that Britain is a tea-drinking nation. Tea is more than just a drink to the British – it is a way of life. Many people drink it first with breakfast, then mid-morning, with lunch, at tea-time (around 5 o’clock), with dinner and finally just before bed. As a nation, they go through 185 million cups per day! No less than 77% of British people are regular tea drinkers; they drink more than twice as much tea as coffee.

A legend says that tea was discovered in China in the third millennium BC. When a Chinese Emperor was having breakfast in his garden, a tea leaf fell into his cup with hot water. The water became coloured and the Emperor was delighted with the taste of the new drink. To Britain, tea came much later. It happened in the 17th century, when the British ships landed on the shore of China and came back with a load of tea.

Tea drinking became fashionable in England after Charles II married the Portuguese princess Catherine of Braganza. She adored tea and introduced it to the royal court. Just as people today will copy celebrities, people in the 17th and 18th centuries copied the royal family. Tea drinking spread like wildfire, starting first among the nobles and then spreading to wealthy businessmen who liked to sit down for a nice ‘cuppa’ in coffee houses. Tea was an expensive product. It was only for the rich and often kept under lock and key.

In the 17th century the British really had two daily meals –

breakfast and dinner. Dinner was the heaviest meal of the day, and was usually served in the afternoon. The custom of eating a regular ‘afternoon tea’ began during the 1700’s, as people began serving dinner later and later in the evening. For the aristocracy, or at least for the Duchess Anna Maria of Bedford, 6 hours between meals was simply too long. She began to ask for a cup of tea and light snacks to be served around 5 pm, and then began to invite guests to join her. The custom of ‘afternoon tea’ was born, and it spread among the upper classes and then among the workers, for whom this late afternoon meal became the main of the day.

The first tea shop for ladies was opened by Thomas Twining in 1717 and slowly tea shops began to appear throughout England making the drinking of tea available to everyone. The British appreciated the new drink for its taste.

It was also believed that tea cured lots of diseases. However, the most important thing was that drinking tea prevented lots of diseases – to make the drink people used boiled water and drank less raw water.

For centuries now, tea has been the national drink of Great Britain. Tea has so thoroughly integrated itself into British culture that during World War II the government was seriously afraid that the country’s morale could suffer from the lack of tea and made a special decision to ration it.

Tea has worked its way into language too. Nowadays people have tea breaks at work, even if they drink coffee or cola. Many people call the main evening meal tea, even if they drink beer with it. When there is a lot of trouble about something very unimportant, it is called a storm in a tea cup. When someone is upset or depressed, people say they need tea and sympathy. In fact, tea is the best treatment for all sorts of problems and troubles.


13 In general British people prefer coffee to tea.

1) True 2) False 3) Not stated


Ответ: ___


14 In the 17th century a Chinese Emperor sent tea to the British royal family as a present.

1) True 2) False 3) Not stated


Ответ: ___


15 Tea became popular in Great Britain due to the royal marriage.

1) True 2) False 3) Not stated


Ответ: ___


16 The ‘afternoon tea’ tradition was started by a woman.

1) True 2) False 3) Not stated


Ответ: ___


17 In the first tea shops the British could also buy some medicines.

1) True 2) False 3) Not stated


Ответ: ___


18 During World War II the British government prohibited drinking tea.

1) True 2) False 3) Not stated


Ответ: ___


19 There are many phrases with ‘tea’ in the English language.

1) True 2) False 3) Not stated


Ответ: ___


По окончании выполнения заданий 12–19 не забудьте перенести свои ответы в БЛАНК ОТВЕТОВ № 1! Запишите ответ справа от номера соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе ответов на задания 12 цифры или буквы записываются без пробелов, запятых и других дополнительных символов. Каждую цифру или букву пишите в отдельной клеточке в соответствии с приведёнными в бланке образцами.


Раздел 3 (задания по грамматике и лексике)


Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 20–28, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 20–28.


20 Bella was a good student. She __________________ learning but she always started to feel very nervous when she had to write tests.

ENJOY


21 That Monday __________________ a lucky day for her and she realised it as soon as she came into the classroom.

NOT BE


22 “Oh, no! I __________________ all my pens at home.” She turned to Jenny: “Have you got a spare pen?”

LEAVE


23 “Let __________________ see,” Jenny opened her bag and pulled out a pen. “I’ve got this one. But it’s green.”

I


24 “Give it to me anyway,” Bella said. “If I don’t find a proper pen, I __________________ in green ink. I hope it won’t affect my grades.”

WRITE


25 When the teacher handed out the tests, Bella felt even __________________ than she had felt before.

BAD


26 The test was really long – the tasks __________________ on both sides of the page!

PRINT


27 Bella did the first task quickly, but the __________________ one was a real problem. Bella got panicky.

TWO


28 Time ticked on but she __________________ concentrate on the tasks.

NOT CAN


Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 29–34, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 29–34.


29 Jenny doesn’t have many friends, but she has lots of books. Jenny likes fantasy stories best. She has a rich __________________ which takes her to magical lands. Jenny often feels like she is a part of the story.

IMAGINE


30 She enjoys being in someone else's shoes, living in an __________________ different world.

ABSOLUTE


31 When reading, Jenny may turn into a princess or become a mountain __________________.

EXPLORE


32 She can see __________________ creatures and amazing places with her own eyes.

WONDER


33 Books are ideal friends for Jenny. They are entertaining and helpful. They can give her some __________________ advice when she needs it and keep quiet when she doesn’t want to communicate.

PRACTICE


34 Books never __________________ with her and they never argue.

AGREE


По окончании выполнения заданий 20-34 не забудьте перенести свои ответы в БЛАНК ОТВЕТОВ № 1! Запишите ответ справа от номера соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе ответов буквы записываются без пробелов, запятых и других дополнительных символов. Каждую цифру или букву пишите в отдельной клеточке в соответствии с приведёнными в бланке образцами.


Проверьте, чтобы каждый ответ был записан рядом с номером соответствующего задания.


Раздел 4 (задания по письму)


Для ответа на задание 35 используйте бланк ответов № 2. При выполнении задания 35 особое внимание обратите на то, что Ваши ответы будут оцениваться только по записям, сделанным на бланке ответов № 2. Никакие записи черновика не будут учитываться экспертом. Обратите внимание также на необходимость соблюдения указанного объёма электронного письма. Письмо недостаточного объёма, а также часть текста электронного письма, превышающая требуемый объём, не оцениваются. Соблюдайте нормы письменной речи, записывайте ответы аккуратно и разборчиво.

Укажите номер задания 35 в БЛАНКЕ ОТВЕТОВ № 2 и напишите текст своего ответного электронного письма зарубежному другу по переписке.


35 You have received an email message from your English-speaking pen-friend Ann:


From: Ann@mail.uk

To: Russian_friend@oge.ru

Subject: Learning foreign languages


… At school I have to choose a second foreign language to learn. The problem is that I cannot make a choice about what language to take.

… When did you start learning English? What do you do to improve your English? What foreign language besides English would you like to learn, and why? …


Write a message to Ann and answer her 3 questions.


Write 100–120 words.

Remember the rules of email writing.

Загрузка...