ВАРИАНТ 4


Демонстрационный вариант контрольных измерительных материалов основного государственного экзамена 2024 года по АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ. ПИСЬМЕННАЯ ЧАСТЬ


Инструкция по выполнению работы

Письменная часть экзаменационной работы по английскому языку состоит из четырёх разделов, включающих в себя 35 заданий.

На выполнение заданий письменной части экзаменационной работы отводится 2 часа (120 минут).

В разделе 1 (задания по аудированию) предлагается прослушать несколько текстов и выполнить 11 заданий на понимание прослушанных текстов. Рекомендуемое время на выполнение заданий данного раздела – 30 минут.

Раздел 2 (задания по чтению) содержит 8 заданий на понимание прочитанных текстов. Рекомендуемое время на выполнение заданий раздела – 30 минут.

Раздел 3 (задания по грамматике и лексике) состоит из 15 заданий.

Рекомендуемое время на выполнение заданий раздела – 30 минут.

Ответы к заданиям 5 и 12 записываются в виде последовательности цифр. Эту последовательность цифр запишите в поле ответа в тексте работы, а затем перенесите в бланк ответов № 1.

Ответы к заданиям 1–4 и 13–19 записываются в виде одной цифры, которая соответствует номеру правильного ответа. Эту цифру запишите в поле ответа в тексте работы, а затем перенесите в бланк ответов № 1.

Ответы к заданиям 6–11 записываются в виде одного слова, а к заданиям 20–34 – в виде одного или нескольких слов. Ответ запишите в поле ответа в тексте работы, а затем перенесите в бланк ответов № 1.

В разделе 4 (задание по письму) дано 1 задание, предлагающее написать электронное письмо. Задание выполняется на бланке ответов № 2. Рекомендуемое время на выполнение задания – 30 минут.

Все бланки заполняются яркими чёрными чернилами. Допускается использование гелевой или капиллярной ручки.

При выполнении заданий можно пользоваться черновиком. Записи в черновике, а также в тексте контрольных измерительных материалов не учитываются при оценивании работы.

Баллы, полученные Вами за выполненные задания, суммируются. Постарайтесь выполнить как можно больше заданий и набрать наибольшее количество баллов.

После завершения работы проверьте, чтобы ответ на каждое задание в бланках ответов № 1 и № 2 был записан под правильным номером.


Желаем успеха!


Раздел 1 (задания по аудированию)


Вы услышите четыре коротких текста, обозначенных буквами А, B, C, D. В заданиях 1–4 запишите в поле ответа цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному Вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.


1 The excursion guide asks the tourists to …


1) collect their bags from the bus.

2) take their lunch boxes.

3) board the bus.


Ответ: ___


2 Bob wants Tom to …


1) invite him to the musical show.

2) lend him his guitar for a while.

3) take part in the school performance.


Ответ: ___


3 What school subject does Jeff find most difficult?


1) Science.

2) French.

3) Computer Studies.


Ответ: ___


4 Tomorrow, Sue is going to …


1) relax at home.

2) go to the swimming pool.

3) visit a doctor.


Ответ: ___


5 Вы готовите тематическую радиопередачу с высказываниями пяти разных людей, обозначенных буквами А, В, С, D, Е. Подберите к каждому высказыванию соответствующую его содержанию рубрику из списка 1–6. Используйте каждую рубрику из списка только один раз. В списке есть одна лишняя рубрика. Вы услышите запись дважды.


1. It’s unhealthy

2. It’s easy to buy

3. It’s varied

4. It’s expensive

5. It’s useful

6. It gives energy


Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.


Говорящий

A ___

B ___

C ___

D ___

E ___


Вы помогаете своему другу, юному радиожурналисту, проанализировать подготовленное им для передачи интервью. Прослушайте аудиозапись интервью и занесите данные в таблицу. Вы можете вписать не более одного слова (без артиклей) из прозвучавшего текста. Числа необходимо записывать буквами. Вы услышите запись дважды.


6 Current job _________________________________


7 Number of countries he/she visited _________________________________


8 The foreign language he/she speaks _________________________________


9 City of birth _________________________________


10 Favourite drink _________________________________


11 Regular sports activity _________________________________


По окончании выполнения заданий 1–11 не забудьте перенести свои ответы в БЛАНК ОТВЕТОВ № 1! Запишите ответ справа от номера соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе ответов на задания 5 и 6–11 цифры или буквы записываются без пробелов, запятых и других дополнительных символов. Каждую цифру или букву пишите в отдельной клеточке в соответствии с приведёнными в бланке образцами.


Раздел 2 (задания по чтению)


12 Вы проводите информационный поиск в ходе выполнения проектной работы. Определите, в каком из текстов A–F содержатся ответы на интересующие Вас вопросы 1–7 . Один из вопросов останется без ответа. Занесите Ваши ответы в таблицу.


1. Which place in London keeps a message for future generations?

2. Which place in London is good to watch sports and buy related goods?

3. How long does it take to raise the famous bridge for a ship?

4. How does a fairytale character help real people of London?

5. Which London bridge got a nickname after its reconstruction?

6. What is the most visited tourist attraction in London?

7. What were the false buildings in London made for?


A. Tower Bridge, which is over a hundred years old, has become a symbol of London. It is the only bridge on the Thames that can be raised and lowered to allow ships to pass. Nowadays it takes only 90 seconds for the heavy drawbridges to be pulled up with electric motors. It is considered that watching the Tower Bridge opening brings good luck.


B. Waterloo Bridge is a foot traffic bridge crossing the River Thames in London. It was opened in 1817, on the second anniversary of the famous battle. A century later, in the early 1940s, the famous Bridge needed to be rebuilt. It was during World War II, and most men were away fighting. So the bridge was rebuilt mainly by women. The new Waterloo Bridge was opened in 1945 and got a second name, the ‘Ladies Bridge’.


C. Wembley Stadium is a football stadium located in Wembley Park, London. The stadium is home not only to football. It also hosts concerts, rugby games and American football games. There is Wembley Market not far from the stadium. Unlike many London street markets, this one is situated in an open space. A visit here is a good option for football fans to find club T-shirts, boots or accessories.


D. 23 and 24 Leinster Gardens in Paddington (just opposite Hyde Park) are fake houses built to hide the Tube line running underneath. The windows are painted on, there are no letter boxes, and behind the facade there is a railway. The first London underground trains were steam trains so they needed ventilation. Underground lines were planned with tunnels and open-air sections so the trains could let out their steam and smoke, and that is what the house facades are hiding.


E. Great Ormond Street Hospital, which is situated at Russell Square, London, owns the copyright to Peter Pan, a story written by J.M. Barrie. The author had no children himself and gifted the rights to his famous literary pieces to the hospital in 1929. The hospital receives royalties from all films, cartoons and performances of Peter Pan. All the money is used to run the hospital.


F. Cleopatra’s Needle was brought to London in 1819 from Alexandria, the royal city of Cleopatra. Underneath Cleopatra’s Needle there’s a time capsule from 1778. It keeps information about 18th century life. It contains copies of the Bible in several languages, a portrait of Queen Victoria, a set of British coins, cigars, a razor, a map of London, copies of 10 daily newspapers and pictures of the 12 best-looking English women of the day.


Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.


Текст

A ___

B ___

C ___

D ___

E ___

F ___


Прочитайте текст. Определите, какие из приведённых утверждений 13–19 соответствуют содержанию текста (1 – True), какие не соответствуют (2 – False) и о чём в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (3 – Not stated). Запишите в поле ответа цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному Вами варианту ответа.


Potatoes

The potato comes from the high and cool areas of the Andes of Peru. It began to be grown as food more than 7,000 years ago. When Europeans came to South America, they took the potato back to Europe.

In 1589, Sir Walter Raleigh, an English explorer and historian known for his expeditions to the Americas, first brought the potato to Ireland and planted the new vegetable there. In spite of the fact that the potatoes grew very well in the poor soil of Ireland, it took nearly 200 years for them to become a widely grown crop in Ireland and Great Britain. People didn’t like its unusual appearance and originally bitter taste. Besides, the potato was not mentioned in the Bible and it was often associated with the devil.

According to legend, Sir Walter Raleigh presented potato plants to Queen Elizabeth I. A special royal potato dinner was made and the noble men were invited to taste the new American vegetable. But the royal cooks didn’t know how to cook potatoes: they cut off and threw away the ugly-looking tubers and brought to the royal table a dish of boiled leaves (which are very poisonous). Most of the guests died after that royal dinner and potatoes were forbidden for many years.

Only two hundred years later farmers in Great Britain and Ireland began growing potatoes. Soon the rest of Europe started to follow Britain. The only country which did not accept potatoes was France. To overcome the negative attitude of the French people towards the new vegetable, King Louis XVI started to wear a potato flower as a decoration. He tried to make the people understand the benefit of potatoes as food. Even after the French king had given an order to his citizens to grow potatoes, they still were against the unfamiliar vegetable. The farmers refused to eat potatoes because of its unusual smell and taste.

Then King Louis XVI decided to trick his people. In order to show the value of the potato, the king ordered to have it planted in a royal field and put guards to watch over the field. When the local farmers saw the guards at the royal field, they decided that the thing so carefully guarded must be valuable. One day, the guards were allowed to go off duty. The local farmers went into the field, dug out some potatoes and planted them in their fields. The king’s plan was a success. From this small start, the habit of growing and eating potatoes spread all over the country.

As Europeans began to grow potatoes, they realized the advantages of the new vegetable. The potato harvest was enough to feed their own families and to sell some to the citizens of towns and cities. The new food stimulated the development of cities and industries. Besides, the health of the people improved as they included potatoes in their diets. Now the potato is grown and enjoyed everywhere.


13 Potatoes were the basic food for the people of Peru.

1) True 2) False 3) Not stated


Ответ: ___


14 The British people liked potatoes at once.

1) True 2) False 3) Not stated


Ответ: ___


15 The potato dish for the royal dinner was prepared in a wrong way.

1) True 2) False 3) Not stated


Ответ: ___


16 King Louis XVI was against the idea of growing potatoes for food.

1) True 2) False 3) Not stated


Ответ: ___


17 French farmers stole some potatoes from the King’s field.

1) True 2) False 3) Not stated


Ответ: ___


18 The potato helped the development of the European countries.

1) True 2) False 3) Not stated


Ответ: ___


19 Nowadays the potato is the most popular vegetable in Europe.

1) True 2) False 3) Not stated


Ответ: ___


По окончании выполнения заданий 12–19 не забудьте перенести свои ответы в БЛАНК ОТВЕТОВ № 1! Запишите ответ справа от номера соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе ответов на задания 12 цифры или буквы записываются без пробелов, запятых и других дополнительных символов. Каждую цифру или букву пишите в отдельной клеточке в соответствии с приведёнными в бланке образцами.



Раздел 3 (задания по грамматике и лексике)


Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 20–28, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 20–28.


20 I was sitting in an arm-chair and watching my sister Alison. She was getting ready for a party. Alison was 15 years __________________ than me and she always treated me like a child.

OLD


21 Alison took her jewellery box from the table. The box __________________ of wood and had colourful stones on the top. “You know you must never touch it, right?” Alison said.

MAKE


22 “If the box was mine, I __________________ you to touch it whenever you wanted,” I answered. Alison said nothing to that.

ALLOW


23 When she put on her jewelry, she looked like a princess. She moved gracefully as if her __________________ didn’t touch the ground.

FOOT


24 Alison kissed me goodnight and left. I tried to resist my curiosity but I __________________. I opened the box.

NOT CAN


25 There __________________ lots of rings, ear-rings, bracelets and necklaces inside. I got them all out.

BE


26 The __________________ piece of jewelry I tried on was a silver necklace. After that I lost track of time.

ONE


27 Suddenly I __________________ Alison. She was standing at the doorway and looking at me angrily.

SEE


28 I __________________ what to say. Many years have passed since that night. Now I am a designer – I create clothes and accessories. My sister likes my work very much.

NOT KNOW


Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 29–34, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 29–34.


29 The Nobel Prize is a very prestigious award. Alfred Nobel, a successful businessman and the __________________ of explosives, established prizes for achievements in science, literature and economics.

INVENT


30 Another award, the Oscar, is __________________ the most famous prize in the film industry.

PROBABLE


31 The ceremony is an __________________ event with lots of film stars.

IMPRESS


32 There are lots of musical awards –

Grammies, Brits, and the MTV awards for music, the list is __________________.

END


33 In Britain, a writer who wins the Booker prize can expect to see their novel at the top of the bestseller lists and compete with ‘The Da Vinci Code’ for __________________.

POPULAR


34 The Turner Prize is an award for British contemporary artists, and each year it causes heated discussions. Artists get lots of money for their __________________ and sometimes even strange works.

USUAL


По окончании выполнения заданий 20-34 не забудьте перенести свои ответы в БЛАНК ОТВЕТОВ № 1! Запишите ответ справа от номера соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе ответов буквы записываются без пробелов, запятых и других дополнительных символов. Каждую цифру или букву пишите в отдельной клеточке в соответствии с приведёнными в бланке образцами.


Проверьте, чтобы каждый ответ был записан рядом с номером соответствующего задания.


Раздел 4 (задания по письму)


Для ответа на задание 35 используйте бланк ответов № 2. При выполнении задания 35 особое внимание обратите на то, что Ваши ответы будут оцениваться только по записям, сделанным на бланке ответов № 2. Никакие записи черновика не будут учитываться экспертом. Обратите внимание также на необходимость соблюдения указанного объёма электронного письма. Письмо недостаточного объёма, а также часть текста электронного письма, превышающая требуемый объём, не оцениваются. Соблюдайте нормы письменной речи, записывайте ответы аккуратно и разборчиво.

Укажите номер задания 35 в БЛАНКЕ ОТВЕТОВ № 2 и напишите текст своего ответного электронного письма зарубежному другу по переписке.


35 You have received an email message from your English-speaking pen-friend Ann:


From: Ann@mail.uk

To: Russian_friend@oge.ru

Subject: Exams


… After taking my school exams, I want to study English literature at university. Some people say that it is boring and it takes too much time, but I really like it.

… How many exams are you going to take this year? How do you prepare for your English exam? Do you like to take exams, why or why not?…


Write a message to Ann and answer her 3 questions.


Write 100–120 words.

Remember the rules of email writing.

Загрузка...